Thursday, April 5, 2012

Cobaan Mencuri Jasad Nabi Muhammad SAW?


Alfonso de Albuquerque, Afonso de Albuquerque atau Afonso d'Albuquerque (1453 - 16 Disember 1515) adalah seorang Laksamana tentera laut Portugis yang terkenal dan yang telah membantu mengembangkan Empayar "penjajah" Portugal di Lautan Hindi. Beliau juga merupakan tokoh yang menyebabkan keruntuhan Kesultanan Melaka pada 24 Ogos 1511, dan yang kemudian membina Kota A Famosa untuk menyekat penentangan orang-orang Melayu.Dilahirkan di Alhandra, berhampiran dengan Lisbon, Portugal, Albuquerque pernah dikenali sebagai "Yang Agung", serta "Marikh Portugis" buat satu tempoh yang agak lama. Ayahnya, Gonçalo de Albuquerque, Herr von Vila Verde dos Francos, memegang jawatan yang penting di dalam istana. Daripada ibunya, Leonor de Menezes, Albuquerque dikaitkan kepada keluarga diraja Portugal melalui keturunan luar nikah.Albuquerque menerima pendidikan dalam matematik dan bahasa Latin klasik di istana Afonso V dari Portugal, dan selepas kemangkatan maharaja itu, beliau kelihatan telah berkhidmat di Afrika buat satu tempoh. Pada kepulangannya, beliau dilantik sebagai ketua pengiring raja (estribeiro-mor) kepadaJohn II.

OPERASI GOA DAN MELAKA 1510 - 1511

Albuquerque merancang untuk menguasai dunia Islam dan mengawal rangkaian dagangan rempah ratus. [1] Satu serangan yang gagal ke atas Calicut (modenKozhikode) pada Januari 1510, di mana panglima besar cedera parah, dan segera diikuti dangan pelaburan dan penaklukan Goa. Albuquerque, mendapati dirinya tidak mampu memegang bandar takluk pertamanya, meninggalkannya pada Ogos, sebelum kembali dengan bantuan tambahan pada November, apabila beliau memperolehi milik mutlak. Dia kemudian mengsasarkan tenteranya kepadaKesultanan Melaka, yang diitewaskannya pada 24 Ogos 1511 selepas pertempuran hebat sepanjang Julai. Beliau kekal di bandar tersebut sehingga November 1511 dengan tujuan memperkukuhkan kedudukan Orang Portugis dari serangan balas orang-orang melayu. Beliau turut mengarahkan pembunuhan semua penduduk Islam dalam usaha untuk mengurangkan perpecahan keagamaan dengan harapan ini akan memaksa penganut Hindu dan Muslim untuk bertukar ke agama kristian.

Pelbagai operasi, 1512-1515

Pada tahun 1512 beliau belayar Malabar dari Melaka. Dalam pelayaran ini badai kencang melanda menyebabkan kapal Albuquerque, Flor de LaMar, yang membawa harta rampasan beliau yang dikumpul dalam penaklukannya di Melaka, pecah dan karam di perairan Negeri Sembilan dan beliau sendiri hampir lemas dan hanya mampu melepaskan diri dengan nyawanya. pada September tahun yang sama beliau telah tiba di Goa, di mana beliau dengan cepat menindas satu pemberontakan yang serius diketuai oleh Idalcan, dan mengambil langkah sedemikian untuk keselamatan dan keamanan bandar sehinggakan ia menjadi penempatan Portugis yang paling berkembang maju di India. Albuquerque telah beberapa lama diperintah oleh kerajaannya untuk menjalankan satu ekspedisi ke Laut Merah, bagi menguasai saluran komunikasi secara eksklusif bagi Portugal. Sejajar dengan itu beliau telah melakukan pengepungan ke atas Aden pada 1513, tetapi dapat ditangkis; dan berlayar ke Laut Merah, satu perlayaran pertama yang pernah dibuat oleh satu armada Eropah, tanpa sebarang hasil yang memuaskan. Dengan tujuan memusnahkan kuasa Mesir, beliau dikatakan menimbangkan idea untuk memesongkan aliran Sungai Nil dan dengan itu menjadikan seluruh negara tandus. Projek perangnya yang terakhirnya adalah sesaat serangan ke dua atas Ormuz di 1515. Pulau tersebut menyerah kepadanya tanpa tentangan, dan ia kekal dalam tangan Portugis sehingga 1622. Beliau bersikap kurang ajar apabila beliau merancang untuk mencuri jenazah Nabi Muhammad, dan memegangnya sebagai tebusan sehingga seluruh umat Islam telah meninggalkan Tanah Suci.

Operasi Mencuri Jasad Nabi Muhammad SAW, 1513-1515

Sedikit sekali di ketahui umat Islam tetapi tercatat dalam Sejarah Portugis di mana Alfonso sebanyak tiga kali menjalankan operasi untuk mencuri jasad Rasullulah di Madinah untuk di jadikan tebusan bagi tawar menawar dengan pemerintah Arab. Tetapi sebanyak tiga kali beliau gagal di sebabkan ribut taufan. Ini menyebabkan dia merasai bahawa Tuhan tidak merestui tindakan beliau.

Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: